3+1=

Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow

cinta sunbae

Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow

Rabu, 9 September 2009

3+1=10

“Nazim!!” Puan Suriati laung nama anak tirinya dari bawah..Nazim yang ada dalam bilik di tingkat atas terkoncoh-koncoh turun ke bawah..

“ye ma..ada apa?” Nazim pandang wajah mamanya yang kemas berpakaian..macam orang nak keluar je..

“mama nak keluar kejap..nak beli barang..” Puan Suriati bersuara..wajah anaknya dipandang dengan senyuman..Nazim cuma angguk..malam-malam macam ni pun nak beli barang lagi ke?

“bila mama balik?” Nazim soal..nampaknya kena duduk rumah sorang-sorang la..

“mama pun tak tahu la Naz..mungkin lambat sikit kot..kalau Naz rasa boring duduk rumah sorang-sorang,Naz ajak la kawan pergi pesta..” Puan Suriati bagi cadangan..Naz berfikir sejenak..kemudian mengangguk dua tiga kali..tapi aku nak ajak sapa?macam la aku ada ramai kawan kat sini..

“ok la..mama pergi dulu..jaga diri baik-baik ok..” Puan Suriati sempat mencium dahi Nazim sebelum berangkat pergi..

************************************************

Nazim rebahkan diri atas katil..tak tahu apa nak buat..entah sapa yang dia nak ajak pergi pesta tu pun tak tahu la..dia merengus kasar..

“bosan gila!!!!!” rumah banglo dua tingkat tu dah bergegar dengan suara dia..matanya pandang siling..5 minit kemudian Nazim bangun dari katil..dah teringat sesuatu..kocek seluar jeans nya diseluk..kertas kecik di tangannya di pandang..dapat satu idea..Nazim tersenyum penuh makna + nakal + jahat..ada la yang dia nak buat tu..

Nazim jengulkan muka di tingkap..pemandu keluarganya masih ada di luar..sepantas kilat Nazim menuruni anak tangga..pintu rumahnya di tutup rapat..

“pak cik..hantar saya kat alamat ni boleh?” sekeping kertas diserahkan pada pemandunya..Pak Samad belek kertas tersebut seketika kemudian menyerahkan kembali pada Nazim..

“ok..” sepatah Pak Samad menjawab..Nazim apa lagi..terus je masuk dalam kereta..lebih kurang 10 minit perjalanan,kereta yang di naiki Nazim dah berhenti depan banglo 2 tingkat..

“pak cik..kalau saya nak balik baru saya call ye..” Nazim bersuara sopan..Pak samad cuma mengangguk..kemudian dia kalih belakang pandang Nazim..

“dah bagi tahu mama Nazim ke belum?”

“belum lagi pak cik..pak cik tolong sampaikan boleh?” Nazim buat muka manja..sememangnya hubungannya dengan Pak Samad agak baik jugak..dia tak pernah pun menggangap Pak Samad sebagai orang bawahannya..

“ok..jangan risau la..nanti pak cik tolong sampaikan..” Pak Samad tersenyum..Nazim melangkah keluar dari kereta..kereta yang dinaikinya tadi meluncur laju meninggakan perkarangan rumah banglo tersebut..

Nazim keluarkan telefon bimbit dari kocek seluarnya..button handphone nya lantas di tekan berdasarkan number di kertas..

“hello..boleh bercakap dengan…” Nazim pandang kertas di tangannya..nama tak di tulis pun..

“hello!!nak cakap ke tak nak ni?kalau tak nak cakap,saya nak letak..” kedengaran suara sorang perempuan dari corong telefon..

“err..jangan!!” Nazim bersuara agak kuat..

“so awak nak cakap dengan sapa ni??” Naila dah bengang..membazir masa aku je..
“hmm..boleh saya bercakap dengan orang yang bagi pecah cawan saya tu??” Nazim bersuara..hentam je la Nazim..

Naila terkedu..takkan mamat tu kot??suara pun macam kenal je..Naila terdiam..apasal mamat ni call aku pulak?takkan pasal…

“hmm..awak call saya kenapa??” Naila cover gelabah..mintak-mintak la bukan pasal incident dulu tu..

“oh,awak la ni..awak keluar sekarang..saya dah ada depan rumah awak..” Nazim bersuara selamba..siap bagi arahan lagi..

“hah??ada depan rumah saya??kenapa saya nak kena ikut cakap awak pulak??awak ingat awak tu sapa??suka-suka hati je nak arah orang!!” Naila still nak cover gelabah..tingkap biliknya di buka..kelihatan seorang lelaki sedang melambai tangan ke arahnya..

“sebab awak hutang saya..dalam masa 1 minit saya nak awak dah ada depan mata saya!!” Nazim letak telefon..Naila yang ada depan tingkapnya di pandang sinis..suka benar dia kenakan orang..

“hello!!hello!!” Naila merengus kasar..menyusahkan orang betul la mamat ni..dah la suka-suka je kasi arahan..Naila tutup tingkap kasar..nak tak nak dia terpaksa juga turun bawah..

“nak pegi mana tu?” Khai bersuara bila tengok Naila bergegas keluar dari rumah..

“pegi jumpak kawan,Abang Khai..dia dah tunggu kat luar..” Naila melangkah ke luar rumah tanpa sempat Khai bertanya lebih lanjut..Naila dah terpacak depan Nazim..Nazim pandang jam tangannya..nasib baik tepat-tepat 1 minit..

“awak nak apa??” Naila tanya kasar..entah apa la yang mamat ni nak aku buat?

“saya nak awak temankan saya pegi pesta..” Nazim bersuara lancar..

“tapi….”

“no kompromi-kompromi..awak hutang saya sebab awak dah pecahkan cawan yang arwah ibu saya hadiahkan..jadi awak tak ada hak nak bantah arahan saya ok!!” Nazim potong kata-kata Naila..Naila terdiam..nak tak nak dia kena ikut juga apa yang Nazim arahkan..sebab memang itu salahnya..

“hmm..saya nak gi salin baju dulu..” Naila berpaling dari Nazim..hilang terus semangatnya nak melawan kata-kata Nazim..

“tak payah..baju awak dah ok!” Naila berpaling pandang wajah Nazim..belum sempat Naila nak bersuara,Nazim dah tarik tangan Naila mengikut langkahan kakinya..memandangkan pesta tu tidak berapa jauh dari rumah Naila,jadi dia bercadang untuk jalan kaki saja..

“awak nak jalan kaki ke?” Naila pandang wajah Nazim..Nazim cuma mengangguk dua tiga kali..
“what??jalan kaki??awak ingat dekat ke??” Naila dah terkejut beruk..gila ke ape mamat ni??Nazim pandang Naila dengan muka hairan..

“awak ingat saya tak pernah datang sini ke??bukannya jauh pun..awak tu yang manja terlebih..” selamba badak je Nazim bersuara..langsung tak takut kalau-kalau mak singa sebelah dia naik angin..

“saya what??” Naila pandang Nazim tajam..macam nak hentak je kepala mamat ni dengan kasut aku ni..Naila tarik nafas dua tiga kali..cuba tenangkan emosinya..

“awak ingat saya ni kuat jalan macam awak ke?” tone suara Naila dah tak macam tadi..agak lembut sikit..Nazim cuma berdiam diri..malas nak jawab pertanyaan Naila..

“awak dengar tak apa yang saya cakap??” Naila mula dah bengang bila Nazim langsung tak jawab pertanyaannya..

“awak diam boleh tak??bising je..” Nazim bersuara agak tegas..Naila terdiam..
“awak….” Naila yang berasa ada something wrong sejak mereka berdua berjalan bersuara lagi..

“kan saya dah kata!!diam!!” Nazim bersuara tegas..

“sampai bila awak nak pegang tangan saya ni??lepas boleh tak!!” Naila mula hilang sabar..dia ingat aku ni kuli dia ke??suka-suka hati je bagi arahan..

“tak boleh!!awak ni bukan boleh diharap sangat..nanti kalau saya lepas tangan awak,awak lari..” Nazim pandang Naila sekilas..Naila mencebik..

“ceh,ingat aku macam budak-budak ke??mana main lari-lari ni..dia kot la..” Naila merungut sorang-sorang..tapi percakapan dia tu dapat di tangkap pada pendengaran Nazim..Nazim pulak tersenyum sorang-sorang..bajet nak mengutuk aku la tu..ingat aku tak dengar kot..

“babo!” Naila bersuara perlahan..bengang betel bila tengok Nazim tersenyum sorang-sorang..mesti dalam hati tengah mengutuk aku la tu.. ‘babo’ adalah bahasa korea yang bermaksud bodoh..

Nazim yang terdengar percakapan Naila tadi berhenti melangkah secara tiba-tiba..matanya pandang tepat wajah Naila..Naila pulak buat muka blur..seolah-olah dia tak cakap apa-apa..

“boh??(apa??)” Nazim cuba minta Naila ulang balik percakapan dia..Naila dah terkejut beruk..tak sangka Nazim pun tahu bahasa korea jugak..Naila dah mula gelabah semacam..entah kenapa hari ni dia macam takut pulak dengan si Nazim ni..

“err..anio (tak de pape)” Naila balas balik..entah kenapa ringan je mulut dia tutur bahasa korea..actually nak balas guna bahasa melayu..

Nazim diam..langkahan kakinya dihayun semula..Naila hanya menurut tarikan tangan Nazim..sabar Naila!malam ni je kau kena ikut cakap dia..

---------------------------------------------------------------
p/s: sory coz en3 kali ni pndek..coz next en3 sy akn bt pnjg..

0 ulasan: