3+1=

Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow

cinta sunbae

Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow

Jumaat, 7 Januari 2011

cinta sunbae 27

“ Kenapa awak setuju?” Dalam keadaan membelakangkan Hana dan Hakimi, Isya menyuarakan ketidakpuasan hatinya.

“ Kenapa awak tak setuju pulak?” Khairul menyoal kembali.

“ Encik Khairul, sekarang dia dengan Hana.”

“ Kenapa dengan Hana? Awak tak selesa dengan Hana?” Isya mengangguk.

“ Kenapa awak tak selesa dengan Hana? Sebab dia dengan Kim?” Khairul menyoal lagi. Kali ini Isya terdiam.

“ … awak cemburu?” Isya tersentak. Dia pantas memandang Khairul dan mereka saling berpandangan.

“ Awak dah mula suka dia?” Bertalu-talu Khairul mengunjurkan soalan.

“ Sekarang ni bukan masa untuk cakap pasal tu.” Isya cuba untuk mengelakkan diri daripada disoal lagi. Entah mengapa lidahnya terasa kelu apabila dianjurkan dengan soalan tersebut.

“ Baik. Sekarang ni, kita beli tiket dulu. Ok?” Isya mengangguk. Dia berjalan bersama Khairul sambil diperhati oleh Hakimi dan Hana.

Khairul mula dicengkam perasaan risau. Bimbang sekiranya Isya benar-benar sudah mula menyukai Hakimi. Tanpa pengetahuan Isya, hatinya berkata-kata.

Bukan awak saja. Saya pun. Saya.. tak selesa bila awak ada dengan Hakimi.

*****

“ Dah beli?” Apabila Khairul dan Isya kelihatan mendekati mereka berdua, Hakimi segera menyoal. Khairul menghulurkan empat keping tiket padanya. Tiket-tiket tersebut disambut lalu dipisahkan kepada dua. Dua keping tiket yang telah dipisahkan dihulurkan pada Khairul.

“ Kau masuklah dulu dengan Hana. Aku dengan Isya ada hal sikit. Kejap lagi kitorang masuk.” ujar Hakimi.

“ Huh?” Isya kelihatan agak tersentak. Dia langsung tidak mengetahui apa-apa tentang apa yang dikatakan oleh lelaki itu.

Riak wajah Hana dan Khairul jelas menunjukkan riak kurang senang dengan tindakan Hakimi. Hana dan Khairul saling berpandangan antara satu sama lain.

“ Awak nak pergi mana? Biar saya yang temankan.” Hana mengesyorkan dirinya sendiri. Dia benar-benar risau. Risau sekiranya keakraban Hakimi dan Isya akan menyebabkan Hakimi beralih arah dari terus memandangnya.

“ Tak. Tak apa… “ Hakimi pantas menolak.

“ … korang masuklah dulu, ok!” Pandangannya teralih pada Khairul.

“ Jom pergi.” Hakimi menarik tangan ‘isteri’nya. Dengan riak wajah terpaksa, Isya mengikuti langkah Hakimi. Dia sempat memandang Khairul sekilas.

Setelah bayangan Khairul dan Hana hilang dari pandangan, Isya segera menarik tangannya dari pegangan Hakimi. Serta-merta, Hakimi berhenti melangkah. Isya memandang lelaki itu dengan pandangan tajam.

“ Boleh aku pergi sekarang?” Isya meminta izin dengan nada suara yang agak tegas.

“ Belum tiba masanya lagi. 10 minit kemudian.” Selamba Hakimi menjawab. Wajahnya ditundukkan sedikit supaya tidak diketahui oleh orang lain.

“ Ahh.. memang!! Apa masalah kau?” Isya mula bengang.

“ Kau.. orang gaji aku kan? So, sebagai orang gaji, teman aku kat sini. Aku tak boleh masuk awal-awal.”

“ Kenapa? Kau takut orang lain cam kau, macam tu?” Hakimi mengangkat kening tanda mengiakan tekaan Isya.

“ Dah tahu, asal nak jugak datang sini? Menyusahkan orang je!” Isya merungut.

“ Yaa!! Kau ni kan! Boleh tak jangan bising?! Asal aku cakap, ada saja yang kau nak melawan!” Hakimi geram.

“ Memang la aku kena melawan.. sebab apa yang kau cakap semuanya menyakitkan hati.”

“ Kau..!! Ahh! Dia ni memang.. Kau sepatutnya berbangga. Bangga sebab dapat tinggal serumah dengan artis yang cukup terkenal di mata dunia. Faham?” Penuh berkeyakinan Hakimi menuturkan kata-kata itu. Isya pula tersenyum sinis.

“ Apa? Bangga? Kenapa aku kena bangga? Nak tahu, aku lebih suka tinggal dengan orang terencat akal daripada tinggal dengan kau. Nak tahu kenapa? Sebab orang terencat akal sepuluh kali ganda lebih baik, lebih positif dari kau!” Isya terus berlalu dari situ.

“ Yaa!! Kau nak pergi mana?” Hakimi meninggikan suaranya sedikit.

“ Dah 10 minit!!” Hakimi pantas mengekori Isya dari belakang apabila mendapat balasan jawapan dari gadis itu.

*****

Hakimi melabuhkan punggung di sisi Hana. Atau boleh dikatakan juga di sisi Isya. Khairul pantas memandang Isya. Bibirnya terukir dengan senyuman manis walaupun dalam hati dia masih lagi tidak tenang. Satu kotak besar bertih jagung dihulurkan pada Isya. Gadis itu tersenyum manis. Segala gerak-geri Isya dan Khairul diperhati dengan sebelah mata. Hana yang berada di sisi Hakimi seolah-olah diabai kewujudannya.

Dua puluh minit berlalu. Semua mata menumpukan perhatian pada filem yang sedang ditayangkan. Hakimi menyeluk tangannya ke dalam kotak yang mengandungi bertih jagung yang sedang dipegang oleh Isya. Walaupun Hana turut mempunyai bertih jagung yang sama, tetapi dia sengaja berbuat sebegitu.

Isya terpaksa bersabar. Setiap kali bertih jagung tersebut ingin dihulurkan pada Khairul, Hakimi pasti akan merampas terlebih dahulu. Namun selepas hampir lima kali dia diperlakukan sebegitu, Isya mula hilang sabar. Kotak bertih jagung tersebut diletakkan di hadapan Khairul dengan serta-merta. Sejurus itu, dia mengalih pandang pada Hakimi dengan pandangan yang tajam.

“ Apa?” Hakimi bersuara dengan nada suara yang perlahan. Walaupun dia mengetahui punca gadis di sisinya marah, namun dia masih lagi ingin bertanya.

“ Kau ni kenapa?” Isya benar-benar geram. Wajahnya mula kelihatan kemerah-merahan.

“ Kenapa apa?” Sekali lagi Hakimi cuba untuk menyakitkan hati gadis itu. Isya merengus. Dia tidak menjawab sebaliknya memilih untuk mendiamkan diri.

Tiga puluh minit berlalu. Hakimi mengalihkan pandangan pada Isya. Gadis itu yang diam dari tadi membuatkan dia berasa sedikit pelik. Pada saat Hakimi memandang Isya, gadis itu sudah pun melelapkan mata dalam kesejukan. Hakimi mendekatkan tangannya pada kepala Isya. Dia cuba untuk menarik kepala gadis itu agar rebah di bahunya. Namun tindakannya terhalang apabila Khairul terlebih dahulu merebahkan Isya di bahunya.

Hakimi tersentak. Pantas dia mengalihkan kepala ke hadapan. Perasaan cemburu mula menyelubungi hati. Dia berasa kurang senang malah detik demi detik dia mula merasakan kesakitan di hati. Kesakitan yang seolah-olah dirobek. Masa seolah-olah berlalu dengan lambat. Apatahlagi apabila dia terpaksa melihat Isya tidur di pangkuan lelaki lain.

*****

Hakimi menumpukan sepenuh perhatian pada pemanduannya. Hatinya semakin tidak tenang apabila pada saat ini Khairul bersama Isya lagi. Kalau bukan disebabkan kereta yang dipandunya sekarang adalah milik Hana, sudah pasti dia akan meminta Khairul menghantar Hana pulang. Namun dia tidak punya peluang lain.

Hakimi memberhentikan kereta di hadapan rumahnya. Nafasnya ditarik dalam-dalam. Sedari tadi juga, Hana turut mendiamkan diri. Perubahan Hakimi membuatkan jiwanya tidak tenteram. Selama ini, Hakimi tidak pernah sebegini. Apatah lagi apabila dengannya. Wajah Hana dipandang. Ada sesuatu yang dihulurkan pada gadis itu.

“ Apa ni?”

“ Jemputan ke parti. Shooting saya baru habis minggu lepas. Sempena untuk sambutan tu. Awak nak kan jadi pasangan saya untuk ke majlis tu?” Hana tersenyum. Pantas dia mengangguk laju.

*****

“ Huh? Parti?” Isya tercengang. Khairul mengangguk bersama senyuman.

“ Parti tu sempena untuk raikan drama yang baru habis shooting.” Khairul memberi penjelasan.

“ Awak jemput saya ke?” Khairul mengangguk lagi.

“ Boleh temankan saya?”

“ Tapi.. saya tak pernah pergi parti macam ni.” Isya sedikit risau.

“ Saya akan sentiasa ada dengan awak sepanjang parti tu. Awak tak perlu risau. Percayakan saya, ok?” Isya berdiam diri sebentar. Selang beberapa saat barulah dia mengangguk tanda setuju.

*****

Hakimi melabuhkan punggung di sofa. Hanya termenung. Sesekali dia memandang ke arah jam yang setia tergantung di dinding. Jam sudah pun menunjukkan sepuluh malam. Namun, Isya masih lagi belum menampakkan dirinya. Keluhan berat dilepaskan. Ada sesuatu yang membuatkan jiwanya tidak tenang. Sesuatu yang tidak pernah dirasainya sebelum ini.

“ Kim. Kau jangan cakap yang kau dah jatuh cinta dengan dia!” Hakimi bermonolog sendirian. Kepalanya pantas digeleng berulang-ulang kali.

“ Tak boleh, Kim! Kau tak boleh jatuh cinta dengan dia!” Dia bangun dari sofa. Belum sempat dia bergerak, kedengaran seseorang membuka pintu rumah. Seketika kemudian kelihatan Isya melangkah masuk. Mereka berdua berpandangan antara satu sama lain.

Tanpa sepatah kata, Hakimi menapak selangkah demi selangkah menuju ke biliknya. Isya masih lagi kukuh berdiri di hadapan pintu. Tanpa sebarang reaksi, dia juga mengikut tindakan Hakimi. Melangkah masuk ke dalam bilik tanpa bertegur sapa. Isya berdiri di hadapan pintu bilik. Tubuhnya disandarkan di situ.

Hakimi berdiri di hadapan pintu bilik. Tubuhnya turut disandarkan di situ. Kala ini, masing-masing memikirkan perkara yang sama. Malah, mereka sendiri melakukan tindakan yang sama. Hakimi mengeluarkan sekeping kad jemputan ke parti. Agak lama dia memandang pada kad jemputan tersebut. Tetapi akhirnya dia mengeluh. Ada tanda keberatan pada wajahnya.

Isya memegang erat kad jemputan yang diberi oleh Khairul. Ada sesuatu yang difikirkannya. Malah, riak wajahnya tidak ubah seperti Hakimi sekarang. Kini, situasi menunjuk antara mereka berdua. Masing-masing melepaskan keluhan berat. Rasa cinta yang mula berputik di hati dilawan dengan ego yang semakin membesar. Masing-masing tidak mengakui perasaan mereka sendiri.

“ Isya. Apa dah jadi dengan kau sekarang?” Isya bermonolog sendiri.

“ Kau jangan cakap yang kau dah jatuh cinta dengan dia, Isya. Tak boleh. Tak boleh cintakan dia… “

“ … dia… dia bukan untuk kau.” Perlahan Isya bersuara. Nada suaranya kedengaran lemah. Dia terduduk di hadapan pintu. Air mata tiba-tiba mengalir laju menuruni pipi. Entah mengapa dia mula dapat merasai luka yang semakin parah di hati.

Kata-kata yang diucap oleh Hakimi pada Hana pagi tadi masih terngiang-ngiang di telinganya. Semakin lama, dia semakin takut. Semakin takut untuk mendekati lelaki itu. Semakin takut untuk mencintai.

1 ulasan:

Anor berkata...

hai masing-masing nampaknya
keliru dgn perasaan sendiri.
bestlah citer cepatlah sambung.