3+1=

Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow

cinta sunbae

Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow

Rabu, 2 Mac 2011

cinta sunbae 28

Isya menapak keluar dari bilik. Seluruh tubuhnya terasa lemah. Sesekali kedengaran bunyi batuk dari tuan empunya badan. Langkahnya diteruskan sehingga ke dapur. Di situ segala pekerjaannya diselesaikan dengan sepenuh tenaga dikerah. Nafasnya berombak lemah. Batuknya kedengaran lagi.

“ Jangan pura-pura batuklah! Muslihat kau tu dah lapuk.” Kedengaran suara Hakimi dari ruang tamu. Isya tidak bersuara sebaliknya terus mendiamkan diri. Tiada upaya lagi untuk melawan kata-kata lelaki itu buat masa ini.

Hampir dua jam dia mengemas dan membersih segala kekotoran rumah. Jam pun sudah menunjuk pada angka 12 tengah hari. Hakimi sudah tidak kelihatan di ruang tamu. Di dalam bilik juga tidak ada. Dengan peluang yang ada, Isya melangkah masuk ke dalam biliknya semula. Membaringkan diri di atas katil dengan tujuan untuk merehatkan kepalanya yang kian mencucuk.

Selepas lima jam berlalu, akhirnya Isya membuka kelopak mata. Kepalanya masih terasa memberat. Masih terasa ada sesuatu yang menyucuk-nyucuk. Dengan tenaga yang ada, sedaya-upaya dia cuba untuk bangun dari katil. Jam di skrin telefon bimbitnya dipandang sekilas. Sudah mencecah lima petang. Pada masa yang sama, telefon bimbitnya berbunyi. Isya sedikit tersentak.

“ Khairul.” Nama yang terpamer di skrin telefon membolehkan dia mengenalpasti siapa di talian.

“ Awak ok ke? Suara awak lain.” Khairul menyuarakan kebimbangannya.

“ Hmm.. saya ok. Ada apa, Khairul?”

“ Awak dah lupa ke pasal hari ni?”

“ Hari ni? Pasal apa ye?” Ingatannya ternyata kurang memberangsangkan apabila tubuh badannya lemah.

“ Parti. Ingat?”

“ Ahh! Saya dah ingat. Dah sampai masanya ke?” Isya menyandarkan tubuhnya di dinding.

“ Belum lagi. Saya ambil awak pukul 6. Boleh?”

“ Boleh tu memang boleh. Tapi Khairul… saya tak ada baju yang sesuai untuk pergi majlis tu.” Soal kesihatannya langsung tidak diceritakan.

“ Itu awak tak perlu bimbang. Awak just tunggu saya.” Isya mengangguk lalu talian ditamatkan. Nafasnya dilepas perlahan-lahan. Sesekali batuknya turut kedengaran. Seluruh wajahnya kelihatan pucat.

*****

Isya tersentak. Bunyi ketukan pintu berulang-ulang kali memaksa dirinya untuk bangun dari pembaringan di atas sofa. Dia cuba untuk bangun dan melangkah dengan sempurna. Namun langkahnya kelihatan sumbang. Sesekali gerak langkah kakinya tercicir ke kiri dan ke kanan sehinggalah dia berjaya membuka pintu. Kepalanya dipicit-picit dengan perlahan. Apabila Khairul mula memandangnya, dia pantas menurunkan tangan. Bibirnya dipaksa untuk mengukir senyum.

“ Awak ready? Jom pergi.”

“ Pergi mana?” Isya kurang mengerti.

“ Pergi ke tempat untuk awak buat persiapan ke majlis tu.” Khairul bermain teka-teki.

“ Huh?” Isya masih lagi kurang memahami.

“ Awak akan tahu juga nanti.” Khairul tersenyum tetapi riak mukanya segera berubah apabila dia mula menyedari sesuatu yang tidak kena pada gadis di hadapannya.

“ Awak tak apa-apa ke? Saya tengok awak macam.. “

“ Tak. Saya ok. Saya betul-betul ok.” Belum sempat Khairul menghabiskan kata-katanya, Isya terlebih dahulu memotong. Sebolehnya dia tidak mahu kesihatan tubuh badannya mematikan niat sekali gus mengecewakan lelaki itu.

“ Betul… tak apa-apa?” Khairul kurang yakin. Dirinya kini mula dicengkam perasaan risau.

Isya pantas mengangguk. Berusaha sedaya mungkin untuk menyakinkan pengarah rancangan realiti itu daripada terus meragui dirinya. Dia menapak keluar dari rumah diikuti dengan Khairul yang berjalan beriringan bersamanya.

*****

Kedua-dua tangannya digenggam erat. Perasaan gentar mula menyelinap masuk dan menjalar ke seluruh urat-urat badannya. Ini kali pertama dia berpakaian sesempurna ini. Bergaun putih sehingga ke paras tumit kaki. Gaun putih yang menghiasi tubuhnya kini diperkemaskan lagi dengan sarung tangan yang direka senipis yang mungkin bersama corak-corak yang membuatkan pemakainya kelihatan bertambah menarik. Tidak ubah seperti bidadari yang menghiasi impian-impian semua lelaki di dunia ini. Rambutnya yang lurus di perindahkan lagi dengan wangi-wangian dan hiasan di atas kepala. Wajahnya dihias tidak terlalu tebal dan juga tidak terlalu kelihatan sederhana.

Isya kelihatan kurang selesa. Sesekali matanya memandang pada jam di dashboard. Khairul yang sekian lama menyedari perubahan tingkah laku gadis itu hanya tersenyum manis. Kali pertama dia memandang Isya dalam keadaan sebegitu, lidahnya terkelu. Matanya hanya tertacap pada gadis itu. Tidak lagi pada wanita lain. Dia yakin, setibanya mereka di parti itu nanti sudah pasti Isya yang bakal menjadi tumpuan utama.

“ Mari masuk. Dah sampai masanya.” Tiba-tiba Khairul bersuara. Isya kelihatan semakin cemas. Tangannya mula menggigil. Khairul melangkah keluar dari kereta seraya berjalan hingga tiba betul-betul di hadapan Isya. Pintu kereta dibuka. Isya memandang Khairul. Pandangannya saja sudah cukup untuk mencairkan sesiapa sahaja. Khairul tersenyum.

“ Jangan risau. Saya akan sentiasa dengan awak.” Tangan kanannya dihulur pada Isya. Lambat-lambat gadis itu menyambutnya.

“ Tangan awak panas.” Khairul segera beralih pandang.

“ Khairul, saya ok. Apapun yang terjadi, kita teruskan sampai majlis ni tamat. Huh?” Isya meminta walaupun dia sendiri lebih mengetahui kemampuan dirinya sendiri. Khairul mengangguk lemah. Bibirnya terpaksa diukir dengan senyuman. Jantungnya berdegup kencang menandakan ada sesuatu yang membuatkan dia berasa kurang enak.

Mereka berdua melangkah masuk bersama. Pada saat mereka berdua menapak masuk, masa seolah-olah berhenti seketika. Insan pertama yang mula menyedari kehadiran Isya adalah Hakimi. Dia tidak pernah menyangka gadis itu akan menghadirkan diri ke majlis ini apatah lagi bersama Khairul. Dia terpana seketika. Bukan dia seorang tetapi semua insan yang berada di dalam majlis tersebut tertumpu pada Isya. Kecantikannya sukar untuk digambar.

Suasana majlis kembali seperti sedia kala. Perubahan wajah Hana jelas ketara. Sakit hatinya semakin bertambah. Hatta, kali ini juga tumpuan Hakimi lebih kepada gadis itu berbanding dirinya. Pandangan Isya dan Hakimi bertaut. Begitu juga pandangan Hakimi dan Khairul. Hana memandang kedua-duanya. Moodnya serta-merta hilang. Perasaan marah lebih menguasai diri. Khairul memegang erat tangan Isya. Ditariknya gadis itu mengikut langkahnya menghampiri Hakimi dan Hana.

“ Dah lama sampai?” Khairul bersuara. Kali ini dia lebih berfikiran terbuka kerana situasi lebih memihak padanya.

“ Kenapa kau bawa dia sekali?” Hakimi tidak menjawab sebaliknya mengutarakan soalan yang lain.

“ Dia bukan milik siapa-siapa dalam parti ni kan? Lagipun kau dah ada teman. Jadi apa salahnya aku jadikan dia teman aku?” Khairul mengangkat kening. Dia tidak tewas dengan perasaan cemburu. Tidak mudah melatah dengan perasaan yang semakin tidak menentu.

Hakimi dan Khairul saling bertentang mata. Ada makna yang tersirat di sebalik pandangan mereka berdua. Hakimi menapak selangkah ke hadapan. Tangan kiri Isya dipegang. Hana yang masih berdiri di belakang Hakimi terkontang-kanting seorang diri. Dia benar-benar diabaikan sejak kemunculan Isya.

“ Ikut aku.” Hakimi menapak apabila dia meletakkan harapan bahawa Isya akan mengikuti kata-katanya. Namun sebaliknya yang terjadi. Isya masih kekal di situ. Tidak bergerak walau selangkah. Kini, dia seolah-olah tersepit antara dua orang lelaki. Bergerak ke kiri tidak, bergerak ke kanan juga tidak.

“ Lepaskan dia.” Tegas Hakimi memberi arahan. Renungan tajam tepat ditujukan pada Khairul.

“ Kau yang patut lepaskan dia. Dia pasangan aku sekarang. Lebih baik kau jangan abaikan pasangan kau.” Khairul mengikut rentak percakapan Hakimi.

“ Dia bukan jenis yang mudah kecil hati. Dan dia juga..” Hakimi terhenti melafazkan kata-kata secara tiba-tiba. Pada saat itu, Isya menarik tangannya dari pegangan Hakimi. Lelaki itu benar-benar tersentak. Kini, situasi lebih difokuskan pada mereka berdua.

Pada ketika Isya menarik tangannya dari pegangan Hakimi, masa seolah-olah berlalu dengan lambat. Hakimi dan Isya saling berpandangan antara satu sama lain. Pada masa yang sama, kedua-duanya terluka. Terluka dengan perbuatan sendiri.

“ Macam mana kau tahu dia tak pernah kecil hati? Kau… tak pernah tanya perasaan dia, betul kan?” Isya bersuara. Tiga pasang mata tepat memandang ke arahnya.

“ Mari pergi.” Khairul menarik Isya mengikut langkahnya. Tanpa bantahan, Isya sekadar mengikut dari belakang. Wajahnya jelas tampak kesedihan yang terpamer. Di tambah lagi dengan wajahnya yang semakin pucat.

Hakimi memerhati dari belakang. ‘ Jangan pergi.. Tolong jangan pergi.. Balik pada aku.. ‘ Hatinya berkata-kata. Separuh merayu. Isya memandang ke belakang sekilas. Kata hati Hakimi seolah-olah dapat didengari.

‘ Aku akan terus melangkah, Hakimi.. Melangkah dan melangkah sampai aku jumpa hati aku yang sebenar..’ Isya bermonolog di dalam hati. Dia semakin parah. Semakin parah dalam situasi cinta. Penemuan antara dia dan Hakimi bukan membuatkan hidupnya semakin baik sebaliknya menambahkan derita yang sedia ada.

*****

Isya keseorangan. Termenung sendirian di hadapan kolam renang. Masing-masing bersama teman masing-masing. Kali ini dia sengaja memberi peluang pada Khairul untuk berbincang mengenai urusan kerja. Malah dia merelakan diri untuk berseorangan di situ. Peluang ini dicapai oleh Hana. Ini turut memberi peluang pada wanita itu untuk bertindak. Dia tidak boleh berdiam diri dan hanya menunggu detik demi detik ketibaan masa Hakimi dirampas darinya. Ada sesuatu yang dirancangnya.

Hana memanggil seorang lelaki. Lelaki yang agak kurang dikenalinya. Namun mereka pernah mencapai kerjasama dalam satu pakatan peribadi. Sesuatu dibisikkan pada lelaki itu sambil memandang ke arah Isya yang masih keseorangan. Lelaki tersebut kelihatan terangguk-angguk. Pisau lipat yang terselit di celahan seluarnya dikeluarkan dengan berhati-hati tanpa pengetahuan orang lain selain Hana. Apabila lelaki tersebut mula ingin bergerak, Hana segera berlalu dari situ. Dari satu arah, dia memerhati tindak tanduk orang yang menerima arahannya.

Isya menapak selangkah demi selangkah tanpa arah tujuan. Tidak kelihatan ramai manusia di situ. Hanya beberapa orang yang boleh dikira menggunakan jari. Ketika dia melangkah setapak ke hadapan, tubuhnya dilanggar seseorang. Akibat dari pelanggaran tersebut, tubuhnya terdorong ke kiri. Dahinya tiba-tiba berkerut. Insan yang melanggarnya sudah pun menghilangkan diri.

Rasa kesakitan yang semakin menyengat di tangan kanannya memaksa dirinya untuk memandang tangannya sendiri. Isya terkejut. Sekelip mata saja, darah pekat mengalir keluar dari kesan torehan yang terdapat pada tangannya. Wajahnya semakin pucat. Pada masa ini juga, Hakimi menghampirinya. Mahu tidak mahu, dia terpaksa menyembunyikan tangan kanannya ke belakang.

“ Kenapa kau datang? Kau..! Kau tahu kan aku ada sini?” Hakimi segera menyoal. Perubahan riak wajah Isya langsung tidak disedari.

“ Kau nak tanya tu saja ke? Kat rumah pun kita boleh cakap.” Isya cuba mengelak daripada disedari lelaki itu.

“ Aku tak nak tahu kat rumah. Aku nak tahu sekarang. Kenapa kau datang? Kau sengaja nak rosakkan majlis ni? Nak media tahu pasal semuanya?” Bertalu-talu Hakimi mengemukakan soalan.

“ Baik! Kalau kau nak tahu sekarang, aku jawab. Tapi lepas tu, jangan dekat dengan aku lagi.” Hakimi dipandang tepat.

“ Kalau aku tahu kau ada sini, aku pasti akan tolak jemputan Khairul. Kau jangan risau! Aku takkan biarkan media tahu semua ni. Sebab aku tak dapat untung apa-apa.”

“ Jadi, kau datang sebab Khairul yang jemput kau? Kenapa? Kau dah jatuh cinta dengan dia?” Soalan yang benar-benar menyakitkan hati.

“ Itu bukan urusan kau. Kenapa kau nak masuk campur urusan peribadi aku?”

“ Aku tak ingin nak masuk campur urusan kau. Aku cuma tak nak kau diperbodohkan. Kau tak tahu menilai orang yang baik atau tak.” Hakimi menjawab.

“ Aku tahu! Kau tak perlu risau pasal aku. Kau.. bukan siapa-siapa bagi aku. Jadi.. pergilah. Tempoh kita akan berakhir juga nanti. Masa tu yang aku tunggu.” Hakimi tersentak. Kata-kata yang amat melukakan hati. Tapi itu bukan kata yang ikhlas dari hati.

“ Baik! Masa yang kau tunggu-tunggu, kan? Bila masa tu dah sampai, aku pasti.. aku pasti akan lenyap dari hidup kau. Kita ikut haluan masing-masing!” Hakimi membelakangkan tubuhnya. Isya turut bertindak demikian. Masing-masing membawa haluan yang berbeza. Masa berlalu begitu perlahan. Gelagat mereka berdua diperhati Khairul dari tadi. Apabila mereka mula berpisah, Khairul menapak menghampiri Isya dengan mengambil jalan yang bertentangan dengan Hakimi.

Air matanya mengalir perlahan menuruni pipi. Seluruh penglihatannya kabur. Tangan kanannya dipegang erat. Darah pekat menitis ke lantai setitik demi setitik. Dalam sekelip mata saja, Isya sudah rebah ke lantai. Gaun putih yang menghiasi tubuhnya dibasahi darah. Khairul menjerit sebaik sahaja tubuh gadis itu rebah ke lantai. Dia berlari pantas sebaliknya Hakimi tersentak. Semua mata memandang ke arah tubuh yang terbaring lemah di tepi kolam renang.

Jantungnya berdegup kencang. Kepalanya pantas ditoleh ke belakang. Dia terpana. Orang ramai sudah mula mengelilingi tempat dimana Isya sedang terbaring. Hakimi mengatur langkah setapak demi setapak. Semakin lama semakin laju dan akhirnya dia berlari. Tubuh Khairul ditolak kasar ke tepi. Darah yang mengalir membasahi seluruh tangan Isya membuatkan dia semakin terkejut. Kot hitamnya pantas dibuka. Belahan pada tangan ‘isterinya’ diikat dengan kejap supaya darah tidak mengalir keluar.

“ Isya! Isya!!” Tubuh Isya digoncang lembut.

“ Isya, bangun! Bangunlah! Kau kenapa??” Air matanya bertakung.

Tubuh Isya didukung. Wajahnya berubah cemas. Jelas menggambarkan ketakutan yang semakin menghimpit diri. Dia berlari-lari anak. Insan lain langsung tidak dipedulikan. Hanya Isya. Hanya Isya yang menjadi tumpuannya. Hidup mati gadis itu berkait rapat dengannya. Khairul terkaku di situ dalam keadaan terduduk. Dia benar-benar terkelu tanpa kata. Hana semakin membara dengan tindakannya sendiri. Tidak disangka tindakannya merapatkan lagi hubungan antara mereka berdua.

0 ulasan: