3+1=

Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow

cinta sunbae

Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow

Selasa, 8 Mac 2011

cinta sunbae 31

“ Andai awak tahu, perasaan saya pada awak, Isya. Dan andai awak turut ada perasaan yang sama pada saya… hidup saya akan jadi cukup bermakna.” Khairul mengakhiri kata-katanya. Dia tahu Isya berada di luar kesedaran untuk mendengari kata-katanya. Disebabkan itulah da mengungkap ayat-ayat tersebut. Walaupun Isya tidak pernah memberi sebarang komen mengenai perasaannya pada Hakimi, tetapi dia jelas dan tahu perasaan sebenar gadis itu pada Hakimi.

Hampir tiga puluh minit berlalu. Hanya beberapa langkah saja untuk sampai tepat di hadapan muka pintu rumah Hakimi. Setapak demi setapak dia melangkah. Sampai saja di muka pintu, loceng dibunyikan. Selang beberapa minit, pintu rumah dibuka dari dalam. Hakimi tersentak secara tiba-tiba. Isya yang masih lagi tidur dipandang sekilas sebelum pandangannya beralih pada Khairul. Pandangan mereka bertaut. Pandangan yang mempunyai satu makna yang mungkin hanya difahami oleh mereka berdua sahaja.

“ Kenapa dia ada dengan kau?” Riak wajah Hakimi lekas berubah. Secara terang-terangan, dia tidak dapat menyembunyikan perasaan cemburu yang semakin membuak-buak dengan bijak. Khairul tersenyum sinis.

“ Kau nak aku jelaskan depan pintu ni ke? Nak aku gendong isteri kau lama-lama?” Satu pukulan yang hebat. Hakimi tersentak. Wajahnya kian memerah. Tanpa sepatah kata, dia menginjakkan tubuhnya ke tepi. Sengaja memberi ruang pada Khairul supaya masuk ke dalam rumahnya. Tanpa sepatah kata juga, Khairul melangkah masuk seraya menapak ke bilik Isya. Tubuh gadis itu dibaringkan di atas katil. Hakimi menanti di hadapan pintu bilik. Tidak mungkin sama sekali dia membiarkan Khairul berdua-duaan dengan isterinya sendiri!

Selang beberapa minit kemudian, Khairul menapak keluar dari bilik. Wajahnya kelihatan tenang. Namun sebaliknya yang terjadi pada Hakimi. Riak wajahnya jelas kelihatan risau. Malah kehadiran Khairul di situ membuatkan hatinya kian resah. Perasaan resah yang bercampur cemburu.

“ Aku… aku terserempak dengan dia tadi.” Khairul berbohong.

“ Terserempak? Terserempak sampai dia tertidur?” Sinis Hakimi menutur kata.

“ Ada sesuatu yang aku perlu cakap dengan kau. Tapi aku rasa.. sini tak sesuai. Kita pergi tempat lain.” Hakimi terdiam. Membantah pun tidak.

*****

Padang luas terbentang. Sunyi sepi dan gelap gelita. Angin pula semakin dingin membuai seluruh tubuh. Hakimi dan Khairul masih melangkah di tengah-tengah padang. Sampai saja di satu tempat, Hakimi berhenti melangkah. Matanya tepat memandang ke arah Khairul. Khairul pula kelihatan tenang.

“ Kita cakap saja kat sini. Apa yang kau nak cakap?” Hakimi bersuara. Khairul menundukkan wajah seketika. Selang beberapa saat, dia mengangkat wajah semula. Bibirnya terukir senyuman sinis. Tanpa sepatah kata, tangan kanannya digenggam lalu dilepaskan satu tumbukan kuat pada wajah Hakimi. Serta-merta Hakimi tersungkur. Wajahnya dipegang. Walaupun agak terperanjat, namun dia masih mampu untuk tersenyum.

“ Itu untuk Isya.” Khairul mendekati Hakimi. Baju yang dipakai lelaki itu dicekak pada bahagian leher. Satu lagi tumbukan dilepaskan.

“ Dan itu… habuan kau mainkan perasaan dia.” Suasana kian tegang.

“ Kau pernah cakap, kau tak kisah biarpun apa yang terjadi antara aku dengan dia. So, kenapa kau banyak soal bila aku keluar dengan dia? Makan boleh sebarang makan, tapi cakap jangan sebarang cakap!! Kau dengar baik-baik! Aku… akan rampas Isya dari kau!!” Khairul meninggikan suara.

Hakimi tersenyum sinis. Dia bangun. Bangun bersama semangat yang kentar. Seperti Khairul, kini gilirannya melepaskan tumbukan pada wajah lelaki itu tanpa sepatah kata terlebih dahulu. Tindakan yang langsung tidak diduga itu menyebabkan Khairul terundur ke belakang. Bibirnya dipegang. Darah yang mengalir keluar dikesat kasar. Mata mereka bertaut tajam.

“ Memang! Memang aku pernah cakap aku tak kisah. Tapi, aku takkan berdiam diri bila orang yang nak rampas Isya dari aku adalah kau! Aku… akan lindungi dia sedaya aku. Dan aku.. takkan sekali-kali serahkan dia pada kau!” Jujur Hakimi bersuara. Khairul sedikit tersentak. Ini bermakna, Isya bukan bertepuk sebelah tangan. Marahnya semakin membara. Khairul melangkah ke hadapan.

Tumbukan Hakimi dibalas. Aksi tumbuk-menumbuk mula berlaku. Seorang pun tidak mahu mengalah. Tiga puluh minit kemudian, masing-masing tertiarap lemah di atas rumput. Nafas mereka berombak kencang. Pandangan mata mereka masing-masing memandang ke langit. Hanya sebutir dua bintang saja yang menghias indah.

“ Kau… kau cintakan dia?” Tiba-tiba Khairul bersuara.

“ Bukan urusan kau.” Hakimi menjawab. Pandangan mereka masih lagi pada tempat yang sama.

“ Tapi.. aku cintakan dia.” Hakimi tersentak. Pantas dia memandang Khairul. Wajahnya berubah. Hatinya semakin berdegup kencang.

“ Aku.. betul-betul cintakan dia. Dia.. perempuan pertama yang mampu buat aku menangis, marah, gembira pada masa yang sama. Aku takkan jumpa perempuan macam dia lagi, Kim.” Hakimi hanya berdiam diri. Hatinya bertambah sakit.

“ Tak boleh ke.. kau lepaskan dia daripada kau terus sakiti hati dia?” Hakimi berpaling wajah.

“ Tak… aku tak dapat lepaskan dia.. walaupun aku mati.” Khairul mengalih pandang pada Hakimi.

*****

Pintu bilik Isya dibuka. Hakimi menapak masuk dengan langkah yang perlahan. Isya kelihatan sedang nyenyak tidur. Perlahan-lahan dia melabuhkan punggung di birai katil. Tubuh gadis itu diselimuti sehingga ke paras bahu. Wajah Isya ditatap lama. Wajah yang kelihatan tenang disebalik penderitaan yang langsung tidak pernah terjangka dek akal.

“ Minta maaf. Betul-betul… minta maaf. Aku… sakiti hati kau ke selama ni?” Wajah Hakimi berubah. Air matanya mula bertakung. Hanya menunggu masa untuk jatuh.

Wajah ‘isteri’nya dibelai lembut. Bibirnya dirapatkan ke dahi Isya lalu satu kucupan diberikan. Dia melangkah keluar dari bilik ‘isteri’nya lalu melangkah masuk pula ke biliknya sendiri. Pintu bilik ditutup. Tubuhnya disandar pada pintu. Serta-merta dia terduduk di situ. Air matanya mengalir laju. Sukar untuk dibayangkan perasaannya ketika ini. Luka di hatinya semakin lama semakin membesar. Adakah dia benar-benar menyebabkan Isya turut menderita? Andai benar apa yang dikatakan Khairul, haruskah dia melepaskan Isya dari hidupnya?

*****

“ Kita nak pergi mana?” Isya memandang Hakimi. Pandangan Hakimi tidak beralih sebaliknya terus menumpukan sepenuh perhatian pada pemanduannya. Berita perpindahan mereka berdua ke sebuah apartment masih belum diketahui Khairul.

“ Rumah baru.” Ringkas Hakimi menjawab. Jiwa dan fikirannya masih terganggu akan peristiwa semalam. Setakat ini, Isya masih belum menyedari luka yang dialami Hakimi.

“ Rumah baru? Tapi… kenapa barang-barang langsung tak ambil?” Isya menyoal.

“ Barang kau, aku dah minta orang tolong hantar kejap lagi.”

“ Bukan… bukan tu. Maksud aku, barang-barang rumah kenapa tak angkut sekali?” Isya kebingungan. Hakimi tersenyum dengan kebodohan ‘isteri’nya.

“ Aku dah beli barang baru. Tak perlu ambil barang-barang rumah lama tu.”

“ Bukan kau yang beli.” Serta-merta Hakimi berkalih pandang pada Isya.

“ Apa?? Ha.. dia ni kan!!” Hakimi bengang.

“ Mmmmm….”

“ Apa? Kau nak cakap apa?” Pantas Hakimi menyoal. Dari bunyi yang dibuat Isya, dia tahu ada sesuatu yang ingin disuarakan gadis itu.

“ Aaa.. Khairul tahu ke kita pindah?” Soalan yang menyakitkan hati bagi Hakimi. Wajahnya segera berubah. Stereng dipulas secara mengejut ke arah kanan. Keretanya diberhentikan di bahu jalan. Isya tersentak.

“ Kau nak dia tahu ke??” Serius Hakimi bersuara. Isya kelihatan serba-salah. Secara terang-terangan dia langsung tidak mengetahui sebab musabab mengapa Hakimi berubah riak wajah.

“ Tak. Bukan itu…” Isya terdiam.

“ Kau keluar.” Sekali lagi Isya tersentak.

“ Huh?” Hakimi dipandang tepat. Seolah-olah dia salah dengar.

Hakimi mengeluarkan sehelai kertas dan sebatang pen. Pada kertas tersebut, satu alamat dicatat. Dia melangkah keluar dari kereta dan menapak menghampiri Isya. Pintu kereta dibuka. Tangan gadis itu ditarik supaya keluar dari kereta. Isya hanya mengikut tindakan Hakimi tanpa sepatah kata. Dia masih kebingungan. Tangan kanan Isya dicapai.

“ Ini! Alamat rumah tu. Kau… pergi sendiri cari rumah tu dengan teksi. Aku sibuk.” Tanpa menunggu apa-apa balasan dari Isya, Hakimi masuk semula ke dalam kereta. Keretanya meluncur laju meninggalkan Isya sendirian di bahu jalan.

“ Yaaaaa!!!!!!!!!” Isya melaung sekuat hati. Wajahnya merah padam menahan marah. Dia mengeluh.

“ Aku tak bawa duit. Macam mana nak tahan teksi?” Dia semakin runsing. Jam di tangan sudah menunjuk pada angka lima.

*****

Masa berlalu saat demi saat, minit demi minit dan jam demi jam. Kini, jam sudah menunjuk pada angka sepuluh. Ini bermakna, sudah lima jam Isya ditinggal berseorangan di bahu jalan. Hakimi kelihatan gelisah. Isya masih belum tiba. Panggilan telefon juga tidak berjawab. Disebabkan perasaan cemburu, dia mengambil keputusan meninggalkan Isya sendirian. Jangkaannya Isya tahu bagaimana cara untuk tiba di rumah ini. Namun, jangkaannya sama sekali meleset kerana dia langsung tidak mengetahui kesulitan yang dialami Isya pada saat ini.

Isya mengeluh berat. Dia sendiri tidak tahu dia mana dia berada sekarang. Masalah semakin bertambah. Telefon bimbitnya pula kehabisan bateri. Dia melabuhkan punggung di satu kerusi. Kedua-dua kakinya sudah mula melecet. Air matanya cuba untuk ditahan dari mengalir. Dia benar-benar keletihan. Sudah hampir lima jam dia berjalan. Namun, dia langsung tidak mengetahui selok belok kawasan ini.

Hakimi bermain-main dengan telefon bimbitnya sendiri. Dia kelihatan serba-salah. Setelah beberapa minit berlalu, akhirnya nombor telefon Khairul didail. Mahu tidak mahu, dia terpaksa meminta bantuan dari lelaki itu. Pergerakannya terbatas di tempat awam. Itu masalahnya.

*****

Mata Hakimi meliar mencari susuk tubuh ‘isteri’nya. Dia mula menyesal dengan tindakannya. Hatinya semakin gelisah. Semakin bimbang akan keselamatan gadis itu. Kegelapan malam menyukarkan dirinya untuk menjejaki Isya.

Riak wajah Khairul seperti Hakimi. Dia turut gelisah. Keretanya dipandu perlahan sambil matanya meliar mencari gadis yang istimewa buat dirinya. Riak bimbang jelas terpamer. Sudah hampir setengah jam mereka mencari, namun bayang-bayang Isya masih belum dijumpai.

Isya melangkah laju. Semakin lama semakin laju. Akhirnya dia berlari-lari anak. Dia dapat merasakan ada beberapa orang yang mengikutnya dari belakang. Apabila dia berlari, bunyi tapak kaki ikut kedengaran laju. Isya semakin cemas. Tiba-tiba sahaja, tangannya ditarik kasar dari belakang. Dia tersentak. Jantungnya berdegup kencang. Beberapa orang lelaki tersenyum sinis. Memandangnya dengan pandangannya yang menyeramkan dan mempunyai makna yang tersendiri.

“ Awak semua siapa?” Isya ketakutan. Isya berundur beberapa langkah ke belakang apabila mereka semakin mendekatinya.

“ Kami? Kami oranglah. Kenapa takut?”

“ Apa yang awak semua nak?” Isya menggigil.

“ Tak tahu ke buat-buat tak tahu?” Salah seorang lelaki memegang tangannya. Isya terjerit kecil. Tangannya pantas ditarik dari pegangan lelaki tersebut.

Namun, tindakan yang sama dilakukan sekali lagi. Isya bertindak berani. Tangan yang cuba memegangnya digigit. Akibatnya, lelaki tersebut menjerit kesakitan. Dia berang. Tangannya diangkat dengan tujuan untuk menampar wajah Isya. Isya terduduk. Wajahnya ditutup. Tubuhnya menggigil. Belum sempat lelaki itu bertindak, tubuhnya terlebih dahulu ditendang oleh seseorang. Satu lawan empat. Dalam masa beberapa minit sahaja, kesemuanya tewas. Mahu tidak mahu, mereka melarikan diri dari terus menjadi mangsa tumbuk dan terajang.

Isya didekati. Gadis itu sudah pun menangis teresak-esak. Dia benar-benar diancam ketakutan. Wajahnya kelihatan pucat. Bahu Isya dipegang. Namun, dia langsung tidak menjangka Isya akan meronta-ronta dalam keadaan air mata yang masih menjurai laju.

“ Isya! Saya ni! Saya Khairul!” Khairul berusaha menenangkan gadis itu. Namun, Isya masih lagi meronta.

“ Isya! Tenang Isya! Saya Khairul!” Bahu Isya dipegang kuat. Isya mengangkat wajah. Mata Khairul dipandang tepat. Air matanya semakin laju mengalir.

Tubuh Isya ditarik dalam pelukannya. Cuba untuk menenangkan gadis itu dari perasaan takut. Rambut Isya yang melebihi bahu dibelai lembut. Dia tahu bahawa Isya masih berada dalam ketakutan.

“ Tak apa. Saya ada, Isya.” Lembut Khairul menutur kata.

Di sebalik itu, ada seseorang yang memerhati. Hakimi. Dia hanya memandang ke arah mereka berdua tanpa satu pun tindakan yang dibuat. Hatinya tergores. Waktu terhenti seketika. Mereka tersepit dalam satu situasi yang semakin sukar.

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

x nk isya ngan khairul....
nk dye ngan hakimi.........

sinichies_girl88 berkata...

tul...tul...nak ngn kimi...
:)

Tanpa Nama berkata...

mane sambungan nyer?? menarik daaa nih

nursya berkata...

hai lembab btl la nk tggu si hakimi nie btindak..
xkan nk tggu isya kena kebas ngn khairul dl br nk btindak kot...
wake up la kimi..
ish teremosional lak...

Tanpa Nama berkata...

wei.. xnak la isya ngan khairul.. ngan kimi la..

asyu berkata...

best... sambung la lagi tak sabar nak tahu isya ngan sapa....>__<