3+1=

Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow

cinta sunbae

Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow

Rabu, 2 Mac 2011

cinta sunbae 29

Jantungnya berdegup kencang. Kepalanya pantas ditoleh ke belakang. Dia terpana. Orang ramai sudah mula mengelilingi tempat dimana Isya sedang terbaring. Hakimi mengatur langkah setapak demi setapak. Semakin lama semakin laju dan akhirnya dia berlari. Tubuh Khairul ditolak kasar ke tepi. Darah yang mengalir membasahi seluruh tangan Isya membuatkan dia semakin terkejut. Kot hitamnya pantas dibuka. Belahan pada tangan ‘isterinya’ diikat dengan kejap supaya darah tidak mengalir keluar.

“ Isya! Isya!!” Tubuh Isya digoncang lembut.

“ Isya, bangun! Bangunlah! Kau kenapa??” Air matanya bertakung.

Tubuh Isya didukung. Wajahnya berubah cemas. Jelas menggambarkan ketakutan yang semakin menghimpit diri. Dia berlari-lari anak. Insan lain langsung tidak dipedulikan. Hanya Isya. Hanya Isya yang menjadi tumpuannya. Hidup mati gadis itu berkait rapat dengannya. Khairul terkaku di situ dalam keadaan terduduk. Dia benar-benar terkelu tanpa kata. Hana semakin membara dengan tindakannya sendiri. Tidak disangka tindakannya merapatkan lagi hubungan antara mereka berdua.

*****

Isya dibawa masuk ke ruang ICU beberapa jam yang lalu. Kini, gadis itu sedang terlantar lemah di bilik ruangan VIP. Hakimi menjadi tidak keruan. Dia benar-benar risau. Risau sekiranya berlaku perkara yang tidak diingini terhadap ‘isteri’nya. Isya masih tidak sedarkan diri. Berdasarkan kata-kata seorang doktor, Isya dicederakan dengan torehan di bahagian tangan kanan.

Air mata seorang lelaki jatuh menuruni pipi. Kali pertama dia menitiskan air mata kerana seorang perempuan. Tangan Isya dipegang dengan erat. Sekiranya dia ada di sisi gadis ini, pasti semuanya tidak akan berlaku. Wajah Isya dipandang lama. Dipandang bersama linangan air mata yang semakin hangat membasahi pipi.

Khairul dan Hana menapak menghampiri Hakimi. Apabila kewujudan mereka berdua disedari, Hakimi pantas mengesat air matanya. Tangan Isya dilepaskan dan dia bangun dari melabuhkan punggung di sisi katil.

“ Kau baliklah. Biar aku yang jaga dia.” Khairul bersuara. Matanya tepat memandang Hakimi.

“ Tak. Biar aku yang jaga dia. Dia… “

“ Macam mana kau nak jaga dia kalau diri kau pun tak terjaga? Pihak media dah tunggu kau kat luar. Kalau kau masih berdegil, diorang takkan teragak-agak pecah masuk ke sini. Bukan kau saja yang akan dapat susah. Kau yang akan menyusahkan Isya.” Kata-kata Hakimi pantas dipotong. Dia bersuara berdasarkan hakikat yang patut diterima. Bukan berdasarkan pandangan hati semata-mata.

Hakimi terdiam. Memang benar apa yang dikatakan Khairul. Dia akan menyusahkan Isya. Selagi mana Isya berada di sisinya, selagi itu hidup gadis ini tidak akan tenang. Malah, pergerakannya turut terbatas.

“ Mari pergi.” Hana memaut tangan Hakimi. Berusaha memujuk lelaki itu supaya pergi dari situ. Hakimi berbelah bahagi. Isya yang masih terlantar di atas katil dipandang sekilas. Namun, akhirnya dia melangkah pergi. Menapak keluar dari situ secara terpaksa. Dia masih lagi belum mengenali apa itu pengorbanan demi cinta.

“ Kita ikut jalan lain. Jalan utama dah disekat pihak media.” Hana memberitahu. Hakimi lebih bertindak mendiamkan diri.

*****

Kelopak matanya dibuka perlahan-lahan. Seluruh tubuhnya masih terasa lemah. Kepalanya juga masih terasa memberat. Matanya meliar memandang sekeliling. Memori ingatannya cuba diraih. Dia ingat segala-galanya. Apa yang telah berlaku pada dirinya, semuanya jelas dalam ingatannya. Tangan kirinya yang terasa dipegang erat oleh seseorang memaksa dia mengalihkan kepalanya. Isya memandang lama pada tubuh seseorang yang telah melelapkan mata di sisinya. Keadaan lelaki itu yang menyembamkan muka di katil menyukarkan dirinya untuk mengetahui identiti insan tersebut.

“ Khairul.” Sepatah Isya berusaha. Dia berjaya mengenali lelaki itu berdasarkan tangan. Tiada sebentuk cincin yang menghiasi jari lelaki itu. Kepalanya ditoleh ke arah lain. Tangan kirinya tidak ditarik dari pegangan Khairul. Secara jujurnya, dia mula mengenali apa itu kecewa. Pada sangkaannya, Hakimi yang berada di sisinya pada saat ini. Namun, sangkaannya meleset sama sekali. Jelas kekecewaan yang terpamer di wajahnya kala ini.

*****

Hakimi termenung sendirian. Kata-kata Isya masih terngiang-ngiang di telinga. Benarkah dirinya langsung tidak bermakna buat gadis itu. Dan benarkah saat perpisahan mereka yang dinanti? Betul! Dia pernah mengucapkan kata yang sama di hadapan Hana satu ketika dahulu. Kini, kata-kata yang sama didengarinya. Hatta, kata-kata itu menusuk ke kalbu hingga melukakan setiap genap hatinya. Dia terkedu sendiri. Lagi satu masalah yang muncul dalam hidupnya. Pasti esok, Malaysia digemparkan dengan beritanya bersama Isya. Malah, pasti juga dia akan dimarahi pengurusnya sendiri. Hatta, pengurusnya sendiri tidak pernah mengetahui mengenai perkahwinannya.

Keluhan berat dilepaskan. Dia masih memikirkan kerjayanya. Kerjaya yang terbina selama ini tidak mungkin dimusnahkan begitu saja. Mungkin baginya cinta adalah perkara kedua. Dan mungkin juga dia masih belum mengenali apa itu pengorbanan demi cinta. Tidak kenal maka tidak cinta. Lelaki tanpa pengorbanan demi cinta adalah tidak bernilai untuk sesiapa saja. Cinta memerlukan pengorbanan. Pengorbanan itu yang menjadikan sebuah cinta benar-benar suci.

*****

Tubuhnya dihempas kasar ke atas katil. Rancangannya gagal sama sekali. Tetapi ini baru satu permulaan. Bukan penghujung tetapi permulaan cerita. Satu hari, pasti Isya akan hancur di tangannya. Tidak kira sesiapa pun yang cuba mendekati Hakimi, pasti insan tersebut akan musnah di tangannya. Bibirnya diketap tanda geram. Buat sementara ini, dia tidak boleh merancang apa-apa tindakan sehinggalah pada ketika kedudukannya benar-benar tergugat.

Tindakannya untuk menghancurkan Isya berubah sama sekali. Tindakannya lebih memihak kepada gadis itu. Bukan menjarakkan hubungannya dengan Hakimi sebaliknya merapatkan. Hatinya semakin geram. Geram dengan tindakannya sendiri. Sekiranya kali ini dia masih tersilap langkah, dia sendiri yang akan binasa.

*****

Tiga hari berlalu. Hakimi tidak pernah datang menjenguk. Malah ini adalah hari terakhir dia berada di hospital. Pagi tadi seluruh Malaysia digemparkan dengan sidang akhbar yang diadakan. Secara terang-terangan, wajahnya terpapar di dada akhbar dan juga media. Lebih mengejutkan, Hakimi membuat kenyataan bahawa Isya adalah orang gajinya. Seperti apa yang dikatakan pada Hana, itu jugalah yang diberitahu pada pihak media. Isya geram. Seluruh hospital dapat mengecamnya. Malah, pelbagai soalan yang diajukan oleh mereka.

“ Mari pergi.” Teguran Khairul mengejutkan lamunannya. Dia segera beralih pandang pada lelaki itu.

“ Balik rumah?” Isya bertanya walaupun dia sendiri mengetahui arah tujuan mereka yang sebenar. Khairul sekadar mengangguk.

“ Boleh tak.. kalau saya tak nak balik rumah? Saya tak bersedia lagi nak hadapi semua ni.” Isya kelihatan murung. Hidupnya semakin tertekan. Tertekan kerana perasaan yang dirahsiakan selama ini.

“ Baiklah kalau macam tu. Kita pergi tempat lain.” Khairul memutuskan. Dia mengetahui perasaan Isya kala ini. Malah hatinya juga sakit dengan situasi sebegini. Bukan mereka berdua sahaja yang merana malah dirinya juga terikat sama.

*****

Aiman gelisah. Isya dihubungi namun panggilan tidak berjawab. Sejak adik perempuannya berkahwin, hubungan mereka renggang sama sekali. Fikirannya bertambah runsing apabila dia digemparkan dengan sidang media pagi tadi. Bukan dirinya saja malah seluruh ahli keluarganya. Walaupun mereka tahu sebab musabab pengumuman Isya sebagai orang gaji Hakimi, tetapi perasaan mereka tetap tidak tenang.

Aiman mengeluh. Riak wajahnya jelas kelihatan risau. Dia yakin, pasti Isya sedang berhadapan dengan situasi yang sukar sekarang. Tubuhnya disandar pada dinding. Cincin di tangannya dipandang lama. Isya adalah satu-satu adiknya. Tanpa Isya, dia tidak mungkin dapat hidup dengan sempurna. Malah dia menyayangi Isya lebih daripada nyawanya sendiri.

“ Apa yang aku patut buat?” Dia mengumam sendiri.

Berkahwin dengan artis bukan perkara yang patut dibanggakan sebaliknya itu mendatangkan penderitaan. Apatahlagi, Isya bersikap lurus. Dia langsung tidak mendalami hidup sebagai seorang artis. Tetapi kini dia perlu berdepan dengan hakikat itu. Hidupnya tidak lagi seperti dahulu yang boleh bergerak bebas. Walaupun rahsia besar mereka terjaga sehingga sekarang, tetapi saat itu pasti akan menjelma jua.

*****

“ Awak.. dah jatuh cinta dengan Hakimi, bukan?” Khairul berterus-terang menyoal.

Isya tidak terus gelabah. Khairul dipandang sekilas sebelum pandangan beralih semula ke hadapan. Nafasnya ditarik dalam-dalam. Hakikat sebenar memang susah untuk disembunyikan. Apatahlagi apabila bersama lelaki ini.

“ Hakikat sebenar memang susah nak dirahsiakan, bukan macam tu?”

“ Memang betul. Saya.. dah jatuh cinta. Cinta kali kedua. Tapi.. “ Isya berhenti sekejap. Nafasnya ditarik lagi.

“ … saya tak nak teruskan cinta ni, Khairul. Cinta ini susah untuk saya capai. Makin saya cuba untuk capai, saya makin menderita.” Dia cuba menahan tangis.

“ Saya nak akhiri semua ni secepat mungkin, Khairul. Hati saya makin sakit.” Air matanya mengalir jua. Khairul tidak mampu bertindak. Hatinya turut terluka dengan pengakuan gadis ini.

Dia hanya mampu untuk memandang. Isya masih belum mengenali dirinya. Dia menanti hari demi hari supaya Isya datang ke sisinya. Tetapi, itu tidak terjadi. Sebaliknya hari demi hari, dia yang mencuba untuk mendekati gadis ini. Andai dia yang dijodohkan dengan Isya, adakah gadis ini akan memandangnya? Andai dia yang terlebih dahulu mengenali Isya, adakah dia yang akan dicintai gadis ini?

Dia tidak mampu mengungkapkan kata cinta. Kerna dia tahu, luka bakal menanti. Baginya, adalah lebih baik sekiranya Isya tidak pernah mengetahui perasaannya yang sebenar.

*****

Hakimi kelihatan gelisah. Jam di tangannya sering dipandang. Jarum jam sudah menunjuk pada angka tiga. Namun, Isya masih belum pulang. Dia tahu bahawa Isya sudah dibenarkan pulang pada hari ini. Malah dia juga tahu bahawa Khairul yang menjemput gadis itu. Nombor telefon Isya didail berulang-ulang kali namun panggilannya tidak berjawab. Egonya diketepikan buat masa ini. Nombor telefon Khairul pula yang didail. Beberapa saat kemudian, panggilannya berjawab.

“ Kau ada mana?” Pantas Hakimi menyoal. Dia berdiam sebentar demi untuk memberi ruang pada Khairul supaya bercakap.

“ Bagi telefon kat Isya.” Telefon bertukar tangan.

“ Yaa!! Kau buat apa kat situ? Dah tak ingat rumah? Balik cepat! Ada sesuatu yang aku nak cakap.” Talian dimatikan tanpa sempat untuk Isya menjawab. Keluhan lemah dilepaskan.

“ Nak balik?” Khairul menyoal. Isya sekadar mengangguk lemah. Walau sejauh mana dia cuba untuk berlari, dia tetap berada di tempat sama. Kenyataan itu tidak akan berubah sehinggalah tiba masanya nanti.

*****

Isya menapak masuk ke dalam rumah. Hakimi sudah menanti di ruang tamu. Tanpa banyak bicara, Isya melabuhkan punggung di hadapan lelaki itu. Wajah Hakimi dipandang tepat. Hatinya terasa dirobek lagi. Hakimi mendongak kepala. Pandangan pertamanya tiba-tiba tertacap pada luka di tangan ‘isteri’nya. Kelihatan balutan panjang pada tangan kanan Isya.

“ Apa yang kau nak cakap?” Soalan Isya membuatkan Hakimi sedikit tersentak. Pandangannya segera beralih arah. Dia berdehem kecil berulang-ulang kali.

“ Hari ni hari Isnin kau tahu kan?” Isya mengangguk.

“ Kau dah lupa?” Hakimi tidak berterus-terang sebaliknya cuba untuk menguji tahap ingatan gadis di hadapannya.

“ Aku pilih pindah sekolah.” Isya bangun dari sofa. Hakimi sekali lagi tersentak.

“ Huh???”

0 ulasan: